Design thinking

Publikoval admin v

Design Thinking je přístup zaměřený na inovaci produktů, služeb a procesů. Vyvinuli ho američtí vědci a designéři, kteří začali své metody uplatňovat výrazně nad rámec užitého designu, a to právě na inovace výrobků, služeb, procesů, i celých obchodních modelů. K jeho základním východiskům tak patří porozumění zákazníkovi a jeho prožitku, empatie, generování řešení, prototypování, neustálé získávání zpětné vazby a opětovné uplatňování získaných informací následované úpravami.

U Design Thinkingu je základem orientace na zákazníka a porozumění jeho potřeb. Nehledáme řešení pro sebe, či jak to vidíme my, ale pro zákazníka. Dalším prvkem je iterativní způsob práce, nejedná se tedy o lineární proces. Definice frameworku se občas nepatrně liší, ale obecně by měla obsahovat v nějaké podobě následující kroky:

  • Empathise – vcítění se do zákazníka a porozumění jeho potřeba. Bez porozumění toho, co zákazník chce, nemá smysl pokračovat.
  • Define – když víme, co zákazník chce, měli bychom si problém, který chceme řešit, definovat. Takže popsání problému.
  • Ideate – hledáme řešení, vlastní „myslící fáze“. Snažíme se najít desítky řešení, je snaha řešení hledat i v iracionální zóně či “out-of-the-box” (např. pohledem dítěte) a snažíme se brainstormovat a najít co nejvíc možností.
  • Prototype – vyberme několik (doporučuje se do tří) nejsilnějších myšlenek z předchozí fáze a udělejte prototyp.
  • Test – otestujte prototyp na zákaznících. Ověřte si výsledek své práce.

Jak již bylo zmíněné, proces je iterativní. Z libovolné fáze se můžete vrátit, pokud se ukáže, že nerozumíte potřebám zákazníka. Nejviditelnější je to po testování, ale pokud se ukáže ve fázi Define, že definujete jiný problém, než jste načetli ve fázi Empathise, vraťte se i zde. Fáze se mohou také prolínat.

Implementace Design Thinkingu ale nemusí skončit jen u návrhu nových produktů, pokud se aplikuje dovnitř organizace, může pomoci nastartovat organizační změnu a změnu firemní kultury. Cílem je kolaborativní forma spolupráce a orientace na zákazníka. Můžeme pak hovořit o design-thinking orientované společnosti. A pár příkladů společností, které Design Thinking používají: Nike, Apple, IBM, GE, Samsung.

Kategorie: Metody

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *